TikTok-mainonta tarjoaa sitoutumisia ja uuden yleisön brändillesi

Sisällöntuotanto, Sosiaalinen media, TikTok, TikTok-mainonta

TikTok-mainonta

Onko kohderyhmäsi nuorta Z-sukupolvea tai milleniaaleja? TikTok on saavuttanut räjähdysmäisen suosion etenkin nuorten keskuudessa ja siksi TikTok-mainonta onkin erinomainen tapa tavoittaa nuoret heidän luonnollisessa ympäristössään. Erityisen algoritmin ansiosta TikTok sitouttaa käyttäjiään tehokkaasti myös mainosten kautta, ja oikealla sisällöllä on mahdollista nousta viraaliksi. Sopisiko TikTok-markkinointi sinun yrityksellesi? Lue lisää alta.

Mikä on TikTok?

TikTok on Kiinasta lähtöisin oleva, lähes räjähdysmäisen suosion saavuttanut sovellus, jossa jaetaan lyhyitä viihdyttäviä videoita. Tyypillistä sisältöä ovat erilaiset haasteet sekä lipsync- ja tanssivideot, jotka koukuttavat käyttäjän selaamaan syötteessä aina vain lisää algoritmin suosittelemaa kiinnostavaa sisältöä. Ei siis ihme, että käyttäjä avaa sovelluksen päivässä keskimäärin kahdeksan kertaa. Musiikki ja ääni ovat myös olennainen osa videoita ja monet hitit nousevatkin Spotify-listoille TikTokin kautta.

Vuonna 2021 TikTokilla on jo yli miljardi käyttäjää. TikTok toimii kotimaassaan Kiinassa Douyin-nimellä ja siellä sovelluksella on lisäksi huimat 600 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Suurin osa TikTokiin tuotettavista videoista on 15 sekunnin mittaisia, mutta alusta mahdollistaa jopa kolmen minuutin mittaisten videoiden julkaisemisen.

Erityinen algoritmi poikkeaa muista somealustoista

TikTokissa selataan For you pagea, johon tehokas algoritmi etsii käytännössä loputtomasti käyttäjälleen sopivia videoita katsottavaksi. Erityisen TikTokista tekeekin sen poikkeava algoritmi – siinä missä Facebook ja Instagram näyttävät orgaanista sisältöä vain pienelle osalle seuraajista, TikTokin sisältö näkyy laajalle yleisölle. Selattava sisältö koostuu siis algoritmin valikoimista videoista, eikä niinkään seuraamiesi henkilöiden tuottamasta sisällöstä. Tästä syystä videoiden on mahdollista nousta viraaleiksi miljoonine katselukertoineen, pienestä seuraajamäärästä huolimatta. TikTok-videon menestyminen perustuu siis enemmän videon sisältöön ja reaktioihin, kuin niinkään itse tiliin.  

Maailmalla TikTokin käyttäjistä 41 % on 16-24-vuotiaita, mikä tekee kanavasta erinomaisen mainosalustan juuri nuoremmalle kohderyhmälle. Suomessa on noin 1,1 miljoonaa TikTok-käyttäjää ja heistä puolet on 18-24-vuotiaita. Maailmanlaajuisesti sukupuolijakauma TikTokissa on melko tasainen; 51 % naisia ja 49 % miehiä, kun taas Suomessa naisia on muutama prosenttiyksikkö enemmän. TikTokissa vietetään aikaa keskimäärin 52 minuuttia päivässä, nuoremmissa ikäryhmissä jopa 80 minuuttia.

Miksi TikTok-mainonta kannattaa?

Suuri, jatkuvasti kasvava yleisö houkuttelee yhä useampia mainostajia tekemään TikTok-markkinointia. Mikä olisikaan tehokkaampaa kuin tavoittaa Z-sukupolvi heille luonnollisessa ympäristössään? TikTok-mainokset nähdään viihdyttävinä ja optimistisina, sillä ne sulautuvat helposti muun sisällön joukkoon. Mainokset myös herättävät huomiota: vertikaalivideo kokonäytöllä äänen kera ja keskittyminen vain yhteen videoon kerrallaan. 

Sitoutuminen on TikTokissa muihin kanaviin verrattuna erittäin suurta, mikä näkyy esimerkiksi tykkäyksinä ja klikkauksina myös mainoksissa. Erityisen korkea sitoutumisprosentti on tutkimusten mukaan Top View -mainoksilla, jotka näkyvät ensimmäisenä ruudun yläosassa sovelluksen avautuessa. TikTok-mainonta on edullista ja toimii samalla periaatteella kuin monelle mainostajalle jo ennestään tutut Facebook- ja Instagram-mainonta.

Aseta tavoitteet ja optimoi

TikTokissa pystyt asettamaan mainonnan tavoitteet brändisi tarpeiden mukaan, olipa tähtäimessäsi sitten verkkokaupan konversiot tai sovellusten lataukset. Voit optimoida mainoksesi myös kattavuuden, videon katselujen, liikenteen tai liidien kasvattamiseksi. Maksaa voit klikkauksista tai näyttökerroista, sillä hintatarjoustyypeistä valittavissa ovat muista somemainonnan alustoista tutut CPC, CPV sekä CPM.

TikTok-mainos näkyy tällä hetkellä ainoastaan For You Page -sivulla, joka on juuri sinulle videoita suositteleva sovelluksen aloitussivu. Mainosten kohderyhmää pääsee rajaamaan esimerkiksi sukupuolen, iän, sijainnin ja kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Tulosten seurannassa auttaa TikTok Pixel, sivustolle asetettava koodinpätkä, joka kerää arvokasta dataa käyttäjien toimista sivustolle klikkaamisen jälkeen. Seurantakoodin avulla näet täsmälleen, montako ostosta tietty mainoksesi poikii verkkokauppasi puolella tai mistä tuotesivuista potentiaaliset asiakkaasi ovat erityisen kiinnostuneita. 

Kiinnostuitko TikTok-mainonnasta? Ota yhteyttä ja luodaan yhdessä brändillesi sitouttava kampanja!