28.02.2020
Sometrendit 2020 – 10 + 1 vinkkiä somemarkkinointiin
Uusi vuosi – puhumattakaan uudesta vuosikymmenestä – tuo tullessaan uudet kujeet sosiaalisen median saralla. Mihin suuntaan sosiaalisen median markkinointi kehittyy tänä vuonna, mitkä sometrendit pitävät yhä pintansa ja mikä tulee leimaamaan tulevaa vuosikymmentä? Näihin kysymyksiin pureudumme avaamalla yksitoista näkemystä sosiaalisen median trendeihin vuodelle 2020. Tarjoamme näkökulmia sisältöihin, ilmiöihin, kanaviin ja lopulta teknologioihin, joita pitää silmällä tänä vuonna.
1. Aitous on valttia
Aitoutta voidaan pitää punaisena lankana kaikille vuoden 2020 sosiaalisen median trendeille. Somesisältöjen perfektionismi on menettämässä viehätystään. Siinä missä monet vaikuttajat ovat rakentaneet henkilöbrändinsä virheettömille otoksille sunnuntaibrunsseista, tyyli ei enää pure kuten aiemmin. Seuraajat kaipaavat myös siloittelematonta arkista sisältöä, johon on helppo samaistua.
Toisaalta sosiaalisen median aitoutta haastavat uudet ilmiöt, kuten tietokoneella tehdyt virtuaalivaikuttajat. ”OG-virtuaalivaikuttajaksi” tituleeratulla Brud-teknologiayhtiön luomalla Miqueala Sousalla on lähes kaksi miljoonaa seuraajaa lilmiquela-tilillään Instagramissa. Virtuaalivaikuttajien povataan olevan ohimenevä trendi, mutta aika näyttää, mikä niiden paikka tulee olemaan some- ja vaikuttajamarkkinoinnin kentällä lähitulevaisuudessa.
Aitoutta vastaan kapinoi osaltaan myös Instagramin lanseeraama Stories-filtteritoiminto. Instagram on saanut kritiikkiä epärealististen kauneusihanteiden esittämisestä ja ylläpidosta, ja somejättien sosiaalinen vastuu onkin ollut viime aikoina vahvasti tapetilla. Ristiriitaisesta toiminnosta nousseen äläkän myötä Instagram poisti hiljattain niin sanotun kauneusleikkausfiltterin palvelusta.
2. Rohkeat erottuvat joukosta
Elämme maailmassa, jossa olemme kenties valveutuneempia kuin koskaan. Puolueettomuudella ei enää pötkitä pitkälle, vaan massasta erotutaan rohkeilla ulostuloilla. Rohkeus tehdä asioita eri tavalla ja rohkeus ottaa kantaa auttaa brändiä paitsi viestimään arvoistaan myös erottumaan hälinästä olemalla asioista jotain mieltä. Brändien kannattaakin haastaa perinteistä, asettua mukavuusalueensa ulkopuolelle ja uskaltaa tehdä asioita, joita ei ole ennen tehty.
Viime vuosina on todistettu monia vahvoja kannanottoja, joita some avitti viraaleiksi. Tästä esimerkkinä on Niken ja NFL-pelaaja Colin Kaepernickin kampanja, jossa otettiin rohkeasti kantaa Yhdysvaltojen viranomaisten toimintaan ja tummaihoisten oikeuksiin. Välillä rohkeat kannanotot eivät kuitenkaan toimi suunnitellusti. Esimerkkinä pieleen menneestä kannanotosta voidaan pitää virvoitusjuomajätti Pepsin ja supermalli Kendall Jennerin Pepsi-kampanjaa. Pepsi keskeytti rasistiseksi tulkitun mainoskampanjan suojellakseen mainettaan, mutta mainos oli jo aiheuttanut mittavan äläkän sosiaalisessa mediassa. Rohkealle linjalle lähdettäessä kotiläksyt on tehtävä perusteellisesti.
Myös vastuullisuudesta viestiminen on kasvattanut suosiotaan. Ilmastokriisin myötä matkustelu, siihen liittyvät päästöt ja lomamatkailun eettisyys mietityttävät yhä useampia, ja esimerkiksi Ruotsista lähtöisin oleva flygskam-ilmiö onkin ottanut tuulta siipiensä alle maailmanlaajuisesti. Alkujaan ruotsalaisiin vaikuttajiin kohdistuneen lentohäpeän avulla yritetään tuoda esiin syyllisyyttä, jonka lentokoneella matkustamisen ympäristövaikutukset aiheuttavat. Ilmiö on poikinut selkeitä muutoksia lyhyiden lentomatkojen matkustajamäärissä, ja yhä useampi valitsee lyhyitä matkoja varten junan lentokoneen sijaan. Monet ovatkin innostuneet jakamaan hashtagien kuten #jagstannarpåmarken ja #stayontheground avulla vinkkejä helppoihin reissuihin kiskoja pitkin.
Mitä tästä kaikesta opimme? Vastuullisuudesta viestiminen kannattaa, kun sitä toteutetaan aidosti, avoimesti ja kokonaisvaltaisesti. Viesti siis rohkeasti vain, jos pystyt seisomaan sanojesi takana. Rohkean somepresenssin rakentamisen tulee aina lähteä brändin arvoille uskollisista lähtökohdista, sillä viestit presenssilläsi ja sisällöilläsi yrityksesi arvoista kuluttajille sekä potentiaaliselle asiakaskunnalle.
3. Osallistamalla räätälöity asiakaskokemus
Vuorovaikutus ja onnistunut asiakaskokemus ovat tehokkaan somemarkkinoinnin ytimessä. Dialogi brändin ja kuluttajan välillä – toimivaa asiakaspalvelua unohtamatta – on avainasemassa brändiuskollisuuden ja luottamuksen kannalta. Mitä asiakaspalveluun tulee, asiakkaat eivät enää soita, vaan he laittavat viestiä. Pikaviestipalvelu Facebook Messengerillä on 1,3 miljardia aktiivista käyttäjää ja Whatsappilla 1,5 miljardia ympäri maailman. Pikaviestiapplikaatiot ovatkin oiva keino brändille olla välittömässä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
Samaan hengenvetoon vuorovaikutuksen kanssa, AR (Augmented Reality) eli lisätty todellisuus on kenties yksi futuristisimmista trendeistä tämän hetken digitaalisessa markkinoinnissa. Aihe on ollut monien huulilla jo vuosia, mutta teknologia ei ole kyennyt vastaamaan tarpeeseen. AR luokin monia kiinnostavia mahdollisuuksia digitaaliseen sisällöntuotantoon myös somessa.
Interaktiivisia sisältöformaatteja käytetään sitouttamisen kasvattamiseen ja räätälöityjen asiakaskokemusten aikaansaamiseen. Hyvä esimerkki osallistamisesta ilmiönä on Netflixin Bandersnatch-elokuva. Vaikka elokuva on viihdettä, se edustaa laajempaa muutosta digitalisoituneessa maailmassa: se kannustaa osallistumaan ja vastaavasti reagoi heidän toimintansa mukaisesti. Netflixin ohella Facebook ja Google ovat jo satsanneet AR- ja VR-kehitykseen. Yrityksistä Nike ja Sephora ovat jo tuoneet teknologian Facebookin Messengeriin. Teknologian avulla voit kokeilla Sephoran tuotteita kasvoillesi tai tutustua Niken uutuus-sneakereihin ennen ostopäätöstä. Onkin kiinnostavaa nähdä, kuinka AR tulee mullistamaan nettishoppailua tulevaisuudessa.
Interaktiivisissa sisällöissä ensisijaista on se, että käyttäjät ovat aktiivisessa roolissa. Osallistaminen kasvattaa kiinnostusta, mieleenpainuvuutta sekä brändin puoleensavetävyyttä. Interaktiivisissa sisältöformaateissa on mistä valita: on laskureita, kyselyitä, interaktiivista infografiikkaa ja 360-videoita. Muista siis vuorovaikutus ja pohdi, voisitko sinä hyödyntää lisättyä todellisuutta tai muita interaktiivisia sisältöformaatteja markkinoinnissa, nostaen kuluttajan yhä aktiivisempaan rooliin.
4. Shoppaile sometuksen lomassa
Sometrendit vaikuttavat myös ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Kiitos loistavan Instagram Shopping -ominaisuuden, erilaiset tuotteet löytävät nyt niitä kaipaavien kuluttajien hyppysiin kuin itsestään. Instagramin uusi algoritmi mukailee Facebookista tuttua käytäntöä – kohdistettua mainontaa somekäyttäytymiseen perustuen.
Instagram Shoppingin avulla tuotekuviin saadaan tägättyä oikeat tuotteet ja kuluttajien tarvitsee vain klikata itsensä eteenpäin tehdäkseen ostokset. Helppoa, nopeaa ja käyttäjäystävällistä!
Feedin tuotekuvien lisäksi myös Storyjen kautta tehtävät ostokset sujuvat ongelmitta, kun käyttäjän tarvitsee vain pyyhkäistä ylöspäin ja he löytävät itsensä verkkokaupasta. Tämä sometrendi on myös ihanteellinen yrityksille, jotka jakavat tarjouskoodeja – asiakkaan ei tarvitse erikseen syöttää koodia verkkokaupassa, vaan se lunastetaan automaattisesti Instagramin kautta. Tämänkaltainen tehokas ja nokkela shoppailu rohkaisee kuluttajia ostamaan tuotteita, kun kaikki turha häsellys karsiutuu pois heti kättelyssä.
5. Vaikuttajamarkkinointi yhä nousussa
2010-luvun puolivälissä vaikuttajamarkkinointi oli uusi ja trendikäs markkinointikeino. Tänä päivänä ala on ammattimaistunut, vaikuttajamarkkinointia tehdään dataan pohjautuen ja se on vakiinnuttanut asemansa markkinoinnissa. Business Insider Intelligence ennustaakin vaikuttajamarkkinoinnin arvon kasvavan alana vuoden 2019 8 miljardista dollarista peräti 15 miljardiin vuoteen 2022 mennessä.
Aitous on vahvasti myös vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä, sillä sen kautta ansaitaan uskottavuutta ja luottamusta. Viestintätoimisto Edelmanin mukaan vuosi 2020 on pätevyyden ja eettisyyden vuosi. Edelmanin teettämän luottamustutkimuksen mukaan itsensä kaltaiset ihmiset koetaan luotettavimpina heti asiantuntijoiden jälkeen. Vaikuttajamarkkinointi pohjaakin vahvasti tälle olettamalle, samankaltaiset ihmiset tuntuvat luotettavilta. Toisaalta ala on muuttunut viime vuosina tässä suhteessa. Milleniaalien ja Z-sukupolven edustajien luottamus vaikuttajia kohtaan on laskussa – siloiteltujen sisältöjen sijaan kaivataan aitoutta.
Vaikuttajamarkkinointialusta AspirelQ:n mukaan mikrovaikuttajilla on noin 42 % korkeampi sitoutumisaste kuin suosituilla makrovaikuttajilla. Näin ollen suuren seuraajamäärän omaavat julkkisvaikuttajat tavoittavat suuren yleisön, mutta helposti samaistuttavien mikro- ja nanovaikuttajienkin avulla voidaan päästä erinomaisiin tuloksiin. Juuri pienempien vaikuttajien sisältö koetaan aitona ja heidän tuotesuosittelunsa uskottavampina. Harkitse siis mikrovaikuttajia – he voivat olla suosittua vaikuttajaa arvokkaampi yhteistyökumppani.
6. TikTok – Katseet kohti Z-sukupolvea
Kiinalaisomisteisella TikTokilla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää ympäri maailman, joten ei liene yllätys, että se komeilee myös meidän sometrendit-listallamme. Suurin osa TikTokin käyttäjistä edustaa Z-sukupolvea. Menestysresepti syntyi, kun sovelluksen kehittäjä ByteDance osti lipsync-videoilla tunnetuksi tulleen Musical.ly-sovelluksen vuonna 2018. Yhdistymisen myötä TikTok saavutti viime vuonna AppStoren ladatuimman sovelluksen tittelin.
Alustan salaisuutena on sen nopeatempoisuus ja jatkuvasti kehittyvä algoritmi. Sovelluksen toiminta perustuu alle minuutin mittaisiin videoihin. TikTok-videot sisältävät muun muassa erilaisia haasteita, keppostelua, tanssia, meemejä, lipsynkkausta ja tietysti eläinvideoita. “For You” -suosittelunäkymä mahdollistaa korkean tavoittavuuden toistaiseksi tehokkaammin kuin isommat sosiaalisen median kanavat kuten Facebook tai YouTube. Maksettua TikTok-mainontaa ei toistaiseksi voi tehdä Suomessa, mutta mainostaminen onnistuu kuitenkin esimerkiksi vaikuttajayhteistöiden kautta.
TikTok tarjoaa kiistatta jännittäviä mahdollisuuksia markkinoinnin ammattilaisille vuonna 2020. Pidä kuitenkin mielessä, että sovelluksen aikaansaamasta hypestä huolimatta suosituimmat sosiaalisen median kanavat dominoivat yhä: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ja LinkedIn pitävät yhä pintansa ja Facebookin vahva markkinointialusta houkuttelee yhä vahvasti puoleensa. Pienemmillä alustoilla on potentiaalia tavoittaa pirstaloituja yleisöjä, mutta suosituimmat somekanavat pysyvät yhä toimivina tavoittamisen keinoina somemarkkinoinnissa.
7. Tunnettuutta tarinoiden ja videoiden kautta
Instagram Storyjen helppous ja nopeus viehättää – kuvan ei tarvitse olla viimeisen päälle hiottu ja sen voi jakaa ystävien kesken vaikkapa musiikilla tai tarroilla höystettynä. Kuluttajien lisäksi myös brändit ovat napanneet kiinni Instagram Storyista. Koska Storyt ovat vain 24 tuntia näkyvillä, ovat ne usein lyhyitä, kiehtovia ja koukuttavia – siis tehokkaita välineitä arvontojen, tuotemainosten ja -kampanjoiden tuottamiseen. Jos brändi kaipaa tehokasta näkyvyyttä ja interaktiivisuutta, on Instagram Storyjen kautta tehtävät kilpailut tai kyselyt tähän mitä mainioin keino.
Sokerina pohjalla voidaan mainita vielä tarinoiden kiinnittäminen tilin kohokohtiin – brändit voivat tämän näppärän ominaisuuden avulla esitellä esimerkiksi uusimmat kokoelmat, hittituotteet ja kilpailut ja pitää nämä kaikkien nähtävillä niin kauan kuin haluavat. Tätä ovelaa aasinsiltaa pitkin pääsemmekin hypettämään videoita, joiden suosio on hurjassa nousukiidossa sosiaalisessa mediassa. IGTV:n lanseerauksen myötä videot voivat olla jopa tunnin mittaisia – kahden Frendit-jakson mittaisen pätkän saa nyt kulutettua Instagramissa ihan huomaamattaan!
Ennen melkoisen hyljeksitty vertikaali videoformaatti on nyt Instagramin ansiosta mobiiliystävällinen normi, ja Instagram Live, Stories sekä IGTV tukevat kaikki tätä formaattia. IGTV:tä voi käyttää monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin riippuen käyttäjän toiveista. Haluatko katsoa uutta Instagramiin räätälöityä sarjaa, hiustutoriaalia tai kenties osallistua kilpailuun? Kaikki tämä onnistuu nykyään Instagramin videopalveluiden kautta.
8. Kurkista filtterin läpi tai ole oman elämäsi emoji
Alkuvuodesta 2020 Instagramissa syttyi melkoinen filtteribuumi, kun joka toisessa Instagram Storyssa puntaroitiin mitä Disney-hahmoa muistuttaa eniten. AR Filter -ominaisuus on kätevä myös muussakin kuin Ursulan viekkaan hymyn hämmästelyssä, kuten vaikkapa digitaalisen markkinoinnin apuvälineenä. Brändättyjen filttereiden kohdalle voit nyt merkitä liikekumppanisi tai sponsorin, joka näkee myös tarinasi tiedot. Liikekumppanisi voi myös mainostaa filtteröityä tarinaa ja he voivat muuttaa sen mainokseksi näin halutessaan. Kannattaa silti pitää mielessä, että tarinan muuttuessa mainokseksi on sen muokkaamisessa rajoitetut vaihtoehdot. Kun olet luonut brändätyn AR Filtterin, on se helppoa jakaa käyttäjien kesken esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, linkkien välityksellä tai nettisivuilla, ja pääset näppärästi seuraamaan filtterin suosiota jakojen, näyttöjen sekä käyttökertojen kautta.
Instagramin ominaisuuksien lisäksi myös emoji-rintamalla on tapahtunut uudistuksia, kun Apple päätti ottaa kauan kaivatun askeleen eteenpäin tehdäkseen emoji-kattauksestaan entistä laajemman ja vähemmän binäärisen. Uusimpien päivitysten myötä valittavissa on sukupuolineutraaleja vaihtoehtoja melkein jokaiselle hymiölle ja ihonvärin voi valita kaikkien hahmojen kohdalla haluamakseen. Näiden lisäksi esimerkiksi kuuroille ja sokeille löytyy omat emojit ja raajaproteeseja löytyy myös useampi joista valita.
Vaikka emoji-lajitelma kasvaakin kasvamistaan, eivät keltaiset pallopäät ole itsessään kovinkaan persoonallisia. Bitmoji-sovelluksen avulla saamme taiteiltua hahmon muistuttamaan itseämme viimeisiä vetoja myöten – mikäs sen hulvattomampaa kuin viljellä näitä ystävien ja perheen keskuudessa! Bitmoji on hyvinkin suosittu tavallisiin emojeihin kyllästyneiden ihmisten keskuudessa ja sovelluksen vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan vaihtuvat teemat sekä päivitykset pitävät sovelluksen hauskana ja ajankohtaisena. Saisiko näitä persoonallisia vesseleitä ujutettua myös yritysten some-viestintään?
9. Dark Social – sometusta varjoissa
Näet hassunhauskan kuvan somessa, nappaat kuvakaappauksen ja jaat sen ystäviesi kanssa WhatsApp-ryhmässä jonka jälkeen hekottelette yhdessä kuvalle. Kuulostaako tutulta? Dark Social Sharing on käsite joka ei välttämättä ole tuttu kaikille, vaikka sitä käyttäisikin päivittäin.
Kynnys sisällön jakamiseen esimerkiksi Facebookissa tai LinkedInissä on nykyään melko korkea, ja tästä syystä olemmekin siirtyneet jakamaan löydöksemme chateissa, sähköpostitse tai WhatsApp-keskustelujen kautta – eli sosiaalisen median kanavien ulkopuolella. Tämän aspektin saattaa helposti unohtaa kun analysoidaan tavoittavuutta sekä klikkaus- ja jakomääriä, vaikka sitä harrastaisi itsekin. “Jaa Facebookissa” -nappulan lisäksi kannattaakin tyrkätä viereen “Jaa WhatsApissa” -painike ja tehdä linkistä lyhyt ja sivustosta mobiiliystävällinen. Koska sisältöä jaetaan hurjia määriä dark social -kanavilla, on tärkeää ottaa huomioon myös sieltä tulevat mahdolliset asiakkaat.
10. Paina “tykkää” henkiselle hyvinvoinnille
Kuten jo aiemmin mainitsimme, on tykkäysten jemmaaminen aiheuttanut kummastusta käyttäjissä. Mutta miksi piilottaa yksi Instagramin kulmakivistä? Instagramin toimitusjohtaja Adam Mosserin mukaan toimella pyritään luomaan vähemmän painostava sosiaalisen median ympäristö, jossa ihmiset tuntevat itsensä ilmaisemisen mukavaksi. Maailmassa ilman tykkäyksiä voit julkaista haluamaasi sisältöä ilman painetta siitä, että postauksesi jää ilman tykkäyksiä.
Instagram pyrkiikin jatkuvasti tekemään alustastaan entistä turvallisemman ja paremman paikan käyttäjilleen, ja tykkäysten piilotuksen syynä onkin käyttäjien henkinen hyvinvointi – varsinkin Z-sukupolven mielenterveys ja niin sanottu digitaalinen hyvinvointi. Kuvan tykkäysten määrä on toiminut tähän asti tietynlaisena “menestysmittarina”, ja täten symboloinut kyseisen käyttäjän suosiota. Tykkäysten piilotuksella pyritään välttämään kilpailua, suosion tavoittelua ja tykkäysten kyttäystä, ja sen sijaan toivotaan ihmisten jakavan entistä aidompaa sisältöä ja että käyttäjät keskittyisivät enemmän vuorovaikutukseen ja yhteydenpitoon. Tykkäykset eivät silti katoa kokonaan, vaan ne näkyvät tilin omistajalle tuttuun tapaan tämän muutoksen myötä.
Mutta miten mahtaa tykkäysten piilotus vaikuttaa brändeihin ja vaikuttajiin? Muistutuksena voidaan mainita, että esimerkiksi Instagram Storyissa ei ole tykkäysmittaria ja ne kasvattavat silti suosiotaan kaikkien käyttäjien keskuudessa. Myös sisällön laatuun ja kuvien julkaisemisajankohtaan voi keskittyä rauhassa ilman stressiä fanien hereillä olon suhteen. Kolikon kääntöpuolena voi pitää brändien ja vaikuttajien yhteistyön hankaloitumista, onhan yksi suurista yhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä juurikin tykkäysten määrä.
11. Podcastit pitävät pintansa
Podcastit ovat rantautuneet ryminällä Suomeen ja vuonna 2019 Suomessa julkaistiin lukemattomia erilaisia podcast-sarjoja. Podcastit ovat radio-ohjelman kaltaisia verkossa julkaistuja äänitallenteita, joiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti vuosien mittaan. Nykyään podcast-tarjonta on yhtä laaja kuin kuulijakuntakin. Voit laittaa napit korville ja syventyä keskusteluun politiikasta tai sijoittamisesta, kuunnella viimeisimmät urheilu- ja talousuutiset tai paneutua Game of Thrones -spekulointiin.
Podcastien kuuntelusta on tehty hyvinkin mutkatonta ja niiden pariin voi uppoutua erilaisten sovellusten, verkkosivujen tai palvelujen kautta. Podcastien suosion myötä podcast-palveluiden ympärille on rakennettu yrityksiä ja työpaikkoja, ja podien tekeminen onkin nykyään yhä useamman ihmisen leipätyö.
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että vuosi 2020 tuo mukanaan erittäin kiinnostavia somemarkkinoinnin mahdollisuuksia. Oletko itse harkinnut vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä tai voisiko kenties oikein kohdennettu mainonta Instagramissa puhutella havittelemaasi asiakaskuntaa? Kaipaileeko yrityksesi somesisältö pientä piristystä? Jos tarvitset apua tai uutta näkökulmaa somekonseptien luomisessa tai luovissa sisältöratkaisuissa, ota yhteyttä – kokeillaan rohkeasti yhdessä!