Top 5 sosiaalisen median trendit vuonna 2019

Instagram, Some, Sometrendit, Sosiaalinen media, YouTube

sosiaalisen median trendit markkinoinnissa vuonna 2019

Some – tuo mystinen mahdollisuuksien kenttä. Mitä aarteita se tarjoaakaan meille vuonna 2019? Vuoden vaihtuessa moni markkinoinnin ammattilainen intoutuu ennustamaan suurimpia sosiaalisen median trendejä tulevalle vuodelle. Tarjolla on näkemyksiä niin sisällön, kanavien kuin teknologioidenkin näkövinkkelistä. Poimimme viisi povatuinta trendiä vuodelle 2019. Vain aika näyttää, mikä on niiden rooli tulevan vuoden menestystarinoissa.

1. Instagram ja Stories edelleen nousussa

Jos jokin on varmaa, Instagramin massiiviselle suosiolle ei näy loppua tänä vuonnakaan. Instagramin voima piilee sen kyvyssä luoda yhteisöjä erilaisten ilmiöiden ja intohimon kohteiden ympärille. Instagramin suurin viehätys on kuitenkin sen ajankohtaisuudessa, mikä selittää myös huippusuositun Instagram Storiesin valtavaa kasvua. Snapchatin ideasta polveutuvaa Storiesia hyödyntää kuukausittain liki 200 miljoonaa käyttäjää. Stories tarjoaa myös markkinoijille luovan, leikkisän ja tehokkaan tavan kertoa tarinoita, herättää kiinnostusta ja ohjata suoraan ostoon. Vuonna 2018 Instagram esitteli myös uuden, pitkäkestoisempien videosisältöjen katseluun suunnatun, IGTV-ominaisuuden. IGTV ei Storiesin tavoin saavuttanut alkutaipaleellaan suurta nousukiitoa, mutta vuosi 2019 saattaa olla sille game changer. Koko ruudun täyttävien vertikaalivideoiden povataan olevan tulevan vuoden jättihitti – niiden katseluun IGTV istuu paremmin kuin vanha tuttumme YouTube.

2. Video on medioiden kingi

Mitä tulee mediamuotoihin, video dominoi entistäkin enemmän sosiaalisen median kenttää vuonna 2019. Videoiden katselu mobiilissa on nykyisin arkipäivää – kiitos Storiesin, YouTuben, TikTokin ja muiden huippusuosittujen alustojen. Kun tarkastellaan viime vuoden menestyneimpiä sosiaalisen median kampanjoita, näille yhteinen tekijä on nimenomaan videoformaatin kekseliäs hyödyntäminen. Eikä ihme – video on oivallinen apuri, kun halutaan avata oman tuotteen tai palvelun luonnetta tarinankerrollisin menetelmin. Vuonna 2019 reaaliaikaiset sisällöt rokkaavat, joten perinteisen videon rinnalle nousevat todennäköisesti entistä vahvemmin erilaiset live stream -sisällöt ja -alustat. Live stream on tehokas tapa avata uusia ulottuvuuksia omaan somepresenssiin ja luoda sitoutumista niin Facebookissa kuin Instagramissakin.

3. Microinfluencerit ja user-generated content

Vuosi 2018 oli vaikuttajamarkkinoinnille suuri vuosi. Vaikuttajien, eli influencereiden, kanssa tehdyistä yhteistyökampanjoista tuli kiinteä osa sosiaalisen median kuvamaailmaa. Vuonna 2019 vaikuttajamarkkinoinnin roolituksessa on kuitenkin ennustettavissa muutoksia: Julkisuudesta tuttujen makrovaikuttajien rinnalle nousevat nyt mikrovaikuttajat. Mikrovaikuttaja on tavallisempi tyyppi, jolta löytyy intohimoa tai osaamista tiettyyn aihepiiriin, kuten muotiin, luontokuvaukseen tai vaikkapa vegeruokaan. Koska makrovaikuttajien suusta kuuluu kehuja aina juustoista jumppakuminauhoihin, kuluttajan voi olla jatkossa vaikeampi nähdä, mitkä suositukset ovat oikeasti aitoja. Näin ollen tavallisen tyypin mielipide voikin olla pian kiinnostavampi ja samaistuttavampi. Koska autenttisuutta peräänkuulutetaan somessa entistä enemmän, vuonna 2019 käyttäjien luomasta sisällöstä tulee haluttua valuuttaa brändeille. User-generated content houkuttelee paitsi aitona, myös kustannustehokkaana, sisältötrendinä.

4. Chatbotit ja Messenger-appit

On sanomattakin selvää, että teemme jatkuvasti enemmän ostopäätöksiä sosiaalisen median ja mobiilin välityksellä. Miksi? Koska vietämme reippaasti aikaa somessa ja haluamme tehdä ostokset mahdollisimman mutkattomasti ja nopeasti. Samalla odotamme myös entistä reaaliaikaisempaa palvelua ostoksia tehdessämme. Vuonna 2019 erilaisista chatboteista ja Messenger-applikaatiosta tuleekin tuttu juttu niin hotellia bookatessa kuin ruokaa tilatessa. Nämä uuden ajan kommunikaatioapurit mahdollistavat, ettei sosiaalisen median alustasta tai applikaatiosta tarvitse poistua kesken shoppailun. Näin ollen, kuluttajat on myös helpompi ohjata ostoksille silloinkin, kun he ovat sosiaalisessa mediassa vain läpikulkumatkalla ilman suurempia ostoaikeita.

5. Kantaaottavuus

Jos sosiaalisessa mediassa pelättiin ennen pieniäkin virheliikkeitä ja paheksunnan aiheuttamista, asiat ovat viimeistään nyt muuttumassa. Tänä päivänä on vaarallisempaa pysyä vaiti kuin ilmaista mielipiteensä ja osallistua reippaasti ajankohtaiseen keskusteltuun. Kuten esimerkiksi Kurion tuoreessa ”Somemarkkinoinnin trendit 2019” -raportissa todetaan, kantaaottavuutta ja vastuullisuutta odotetaan yhä enemmän myös sosiaalisessa mediassa. Jos tarkastellaan somevuotta 2018, monet brändit osallistuivat entistä näkyvämmin ekologisiin, poliittisiin ja yhteiskunnallisiin puheenaiheisiin. Aikana, jolloin somekansan kriittisyys ja valveutuneisuus ovat suurempaa kuin koskaan, puolueettomuus ja pelkkä oman viestin kuuluttaminen ei enää riitä, mikäli haluaa tulla vakavasti otetuksi. Kuten huumori, myös kantaaottavuus on vaikea laji. Brändin on hyvä aloittaa rohkeamman somepersoonan rakennus jostain sellaisesta asiasta, joka on sille aidosti merkityksellinen.

Kaipaatko uutta nostetta yrityksesi somemarkkinointiin? Tutustu sosiaalisen median palveluihimme!

Lähteet:
https://www.socialmediatoday.com/news/5-social-media-trends-to-watch-in-2019/544441/
https://www.business2community.com/social-media/the-top-7-social-media-marketing-trends-going-into-2019-02119776
https://www.socialreport.com/insights/article/360000663006-7-Digital-Marketing-Trends-That-Will-Own-2019
https://bancswellness.com/social-media-trends-to-watch-out-for-in-2019/